achtergrondgordijn

Rederijkerskamer De Hoek van Zevenwouden

In de volksmond ‘De Hoek’, is opgericht in de winter van 1867 en is daarmee één van de oudste toneelverenigingen van Friesland.Foto bestuur

In 2017 is ‘De Hoek’ 150 jaar geworden en dit is uitbundig gevierd met diverse activiteiten. Het slotstuk is het openluchtspektakel Berkoop Vol Vuur geweest, waarbij het beschermd dorpsgezicht 5 avonden lang het decor was van een schitterend openluchtspektakel.

Kleine club

Het aantal spelende leden is nooit groot geweest. Bij de oprichting waren het er twaalf, nu zo ongeveer het dubbele aantal. Elk jaar komen er weer nieuwe leden bij. Bijzonder om te zien dat ook elk jaar jonge spelers zich aanmelden bij ‘De Hoek’. Ruim voldoende dus om ieder jaar een Nederlandstalig toneelstuk op te voeren, vaak met veel humor, maar zo nu en dan durft De Hoek het aan om ook spraakmakende stukken op de planken te zetten.

Speel locatie

De uitvoeringen vinden tegenwoordig plaats in multifunctioneel centrum MeJander, altijd verdeeld over twee weekenden in februari. De belangstelling voor deze culturele avonden is altijd erg groot. Gemiddeld gesproken kan ‘De Hoek’ verdeeld over de avonden rekenen op een supportersschare van zo’n 300 à 350 bezoekers.

Eenakters

Naast de reguliere uitvoeringen is de uitvoering van eenakters ook een jaarlijks terugkerend fenomeen.  De jeugd is ook altijd goed vertegenwoordigd tijdens deze eenakters. Zo bestaat de cast van één van de eenakters die op het programma bestaat altijd volledig uit jeugdspelers.

Regie

Uniek is dat ‘De Hoek’ tegenwoordig alleen werkt met regisseurs afkomstig uit eigen geledingen. Actief op het regiefront zijn op dit moment Linda van Rennes, Tessa van Hoof, Bea Knol-Berkenbosch en haar broer Karst Berkenbosch.
Voorheen werd er vaak gewerkt met regisseurs van buiten. In de geschiedenis van ‘De Hoek’ is de naam Gosse Alberda een begrip. Hij leidde de groep van 1961 tot en met 1991. We komen verder namen tegen zoals Co Rietman, Jan Knol, Stienie Meijer,  Johan van der Zee en Bertus Fledderus.

Avondje uit

De uitvoeringen van ‘De Hoek’ zijn voor het dorp belangrijke uitgaansavonden. Ongedwongen genieten van dorpsgenoten op toneel in een heel andere rol dan normaal en vervolgens gezellig bijpraten. De tijd waarin wij leven verandert, de locatie heet niet meer "'t Wapen" maar "MeJander", maar De Hoek doorstaat alle stormen. En zo hoort het ook.

Tessa van Hoof, voorzitter.